08 March 2012

2005 - Neighbourhood


اصولا کمپانی ECM نوع خاصی از موسیقی را منتشر می کند. موسیقی که سبک مشخصی نداشته باشد، تلفیقی از ملیت های مختلف باشد و خیلی تکنیکی نباشد. کیفیت ضبط آلبومهای این شرکت به وضوح از بقیه شرکت ها بالاتر است، آنقدر که در تست کامپوننت های های-فای اغلب از آلبومهای این شرکت استفاده می شود.
این آلبوم دقیقا همه مشخصات آلبوم های ECM را دارد، تکنیک نسبتا کم، فضا سازی های عمیق و رقیق بودن سبک. آهنگ ساز آلبوم Manu Katche است که درام می نوازد،  Jan Garbarekهم در این آلبوم ساکسیفون تِنور و سوپرانو می نوازد و مانند آلبوم های شخصی خودش، ملودی های ملایم با سوپرانو و زیر صدا های عمیق با تِنور می سازد. پیانوی آلبوم را Marcin Wasilewski که اهل لهستان است می نوازد.
آلبوم به جز در آهنگ دوم
(Number One) روند ملایم و نسبتا کند دارد. فضا ها به جز در همین آهنگ سرد و نمناک هستند. سرد و نمناک مثل باد کولر آبی در بعد از ظهر تابستان. ملودی ها اصلا غم انگیز نیستند. و حتی گاهی شادی هم در آنها هست، مثل ملودی های Kaith Jarrett. به طور کلی نیمه اول آلبوم ملایم و نیمه دوم کمی تند تر است و در 4 آهنگ آخر، بداهه های پیانو بسیار قابل توجه هستند. قدرت و استعداد نوازندگیManue Katche  هم در همین آهنگها دیده می شود.
من زیادJan Garbarek  را دوست ندارم، چون به نظرم ملودی هایش تلخ هستند و من هم در جَز دنبال شیرینی می گردم. اما آهنگ هایش معمولا تاثیر گذارند و شنونده را جذب می کنند.
این آلبوم را هر کسی با هر سلیقه ای می پسندد، بخصوص اگر با کیفیت خوب پخش شود. کپی این آلبوم در بازار پیدا می شود که کیفیت خیلی خوبی دارد، ولی اگر اهل پول خرج کردن برای موسیقی نیستید حداقل فرمت FLAC آن را دانلود کنید. بدانید که نصف کاری که روی این آلبوم انجام شده است در اتاق ضبط شرکتECM  انجام شده است.

3 comments:

لاله said...

هی میایم اینجا را نگا می کنیم هی پست جدید نذاشتی که؟

AmiRaghi said...

پست جدید دل و دماغ می خواهد، فعلا نه دل هست نه دماغ

Unknown said...

در مورد دماغ من میتونم کمکت کنم .دل و خودت یه کاریش بکن.